Vanliga frågor

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna rörande ServiceID. Hittar du inte vad du söker? Hör av dig till serviceid@nexusgroup.com eller över telefon på 010-33 33 700 så hjälper vi dig gärna.

Vad är ServiceID?

Det är ett Foto ID-kort för servicebranschen initierat av Almega Serviceföretagen. Tillsammans med Skatteverket och de fackliga organisationerna har Almega Serviceföretagen tagit fram identitetskortet som ett led i arbetet att säkerställa en seriös bransch. Målet är att ServiceID ska ställas som ett krav vid alla städ- och serviceupphandlingar.

Vem ska ha ett ServiceID-kort?

Alla företag kan ansöka om ServiceID, det är dock obligatoriskt för Auktoriserade Serviceföretag. Det är ett intyg på att du arbetar för ett seriöst företag. Kortet ska utfärdas av det bolaget som betalar den anställdas lön och arbetsgivaravgifter. Det är med andra ord inte tillåtet att beställa till företagets underentreprenörer.

Hur blir jag Auktoriserat Serviceföretag?

Auktoriseringen utfärdas av Almega Serviceföretag, kontakta dem för mer information, tel. 08-762 69 00.

Vad kostar det?

Registreringsavgift per företag:  525 kr (inklusive första årsavgiften)

Årsavgift: 500 kr

ServiceID-kort beställda via webbportalen: 89 kr/kort (inkl.frakt och startavgift). Auktoriserade Serviceföretag betalar 78 kr/kort.

ServiceID-kort beställda på annat sätt eller med manuella foton: kortkostnad (89 kr respektive 78 kr) + 135 kr

Hur lång tid tar det innan jag får mina kort?

Beställningar via webbportalen ServiceID.se produceras inom 5 arbetsdagar. Beställningar gjorda på annat sätt produceras inom 10 arbetsdagar. Postens hanteringstid på 1-3 dagar tillkommer till alla leveranstider.

Observera att kortet innehåller beröringsfri teknik, så gör därför inte hål i ServiceID-kortet.

Prio beställningar som har gjorts innan kl. 12 en arbetsdag skickas samma dag från Nexus ID Solutions. Postens hantering kan dock göra att det tar en eller två dagar innan korten levereras.

OBS! Du måste registrera ditt företag innan du kan beställa kort. Hela processen, från registrering till färdigt kort, tar vanligtvis mellan 1-2 veckor, beroende på hur snabbt ni skickar de handlingar som krävs för registrering och kortbeställning.

Hur beställer jag?

Vid beställning med digitala foton loggar ni in på www.serviceid.se och laddar upp era bilder samt registrerar personuppgifter. Ni får en förhandsgranskning av ert kort innan ni godkänner beställningen.

Kan jag beställa fler kort med samma leverans?

Ja det kan du. Registreringen görs för ett kort i taget, men beställningar gjorda i en följd kommer med samma leverans.

Hur ska personbilden se ut?

Bilden skall vara ljus enhetlig bakgrund samt tillräckligt med ljus. Försök ta en porträttbild, från bröstet och uppåt. Vi granskar och beskär bilden vid behov för att anpassa den till ServiceID-kortet. Personen ska inte bära keps, hjälm eller solglasögon. Filformat jpg, får max vara 8 Mb, fotot printas i 30 x 40 mm storlek på ServiceID-kortet.

Har du inget foto kan du använda dig av vår tjänst Fotokod. Då köper du en kod som kortinnehavaren sedan använder i någon av de Nexus ID Solutions-anslutna fotoautomaterna runt om i Sverige. Läs mer under Fotokod.

När skickar jag in logon?

Logon bifogas i webbformuläret i samband med ansökan om ServiceID-konto

Det är möjligt att mot tilläggskostnad komplettera/ändra logo i efterhand, mailas då till serviceid@Nexusgroup.com. Ange organisationsnummer så vi vet vilket företag logon hör till.

Varför måste jag bifoga både registerutdrag och registreringsbevis?

Kopia på registerutdrag från Skatteverket och registreringsbevis från Bolagsverket måste bifogas ansökan. OBS! Om inget registreringsbevis från Bolagsverket är bifogat, om dokumentet är äldre än 3 månader eller på annat sätt felaktigt dokument bifogas kommer Nexus begära in nya handlingar från Bolagsverket. Detta debiteras med en kostnad av 375 kr.

Registerutdrag från Skatteverket har ersatt den tidigare F-skattsedeln som förr skickades ut automatiskt till företag. För att vi ska säkerställa att företaget är godkänd för F-skatt krävs detta registerutdrag som du får genom att höra av dig till Skatteverket, 0771-567 567.

Registreringsbeviset från Bolagsverket innehåller information om vem som har rätt att teckna firman, vilket dokumentet från Skatteverket saknar, därför är det viktigt att även registreringsbevis bifogas.

Varför kan jag inte logga in?

Kontot är inte aktiverat. Det kan bero på att vi saknar er logo och/eller registreringsbevis från Bolagsverket. Logo e-postas tillserviceid@Nexusgroup.com. Registreringsbevis faxas till 08-685 45 61.

Glömt lösenord?

Om ni har glömt ert lösenord och/eller användarnamn – skicka ett mail till serviceid@Nexusgroup.com med era företagsuppgifter och organisationsnummer.

Hur gör jag vid en eventuell reklamation?

Är kortet som levereras från Nexus ID Solutions av någon anledning inte korrekt tillverkad (exempelvis att chipet inte fungerar) ska reklamation göras inom tio (10) dagar efter att varan mottagits.

Skriv ut reklamationsblanketten och skicka den till Nexus ID Solutions tillsammans med kortet som reklamationen gäller.

Nexus ID Solutions hantering av personuppgifter

Vi lagrar alla personuppgifter, som krävs enligt ServiceID-standard, i en databas för tillverkning, spärrning och kontroll av ServiceID-kort. Vi hanterar alla uppgifter enligt Personuppgiftslagen (PUL). Vår personal som hanterar uppgifterna är informerade om hur personuppgifterna ska hanteras. Beställaren godkänner att uppgifterna skickas över Internet via ServiceID:s webbeställningssystem.

Observera att kortet innehåller beröringsfri teknik – gör därför inte hål i ServiceID-kortet.


Frågor om ServiceID?

Vid frågor om ServiceID kontakta Almega Serviceföretagen på 08-762 69 00.

Tekniska frågor?

Har du frågor om beställningsförfarandet eller tekniska frågor kontaktar du Nexus ID Solutions på serviceid@nexusgroup.com eller 010-33 33 700.